Ramsjö: Ny brandbil i drift

344
Foto: Daniel Sjöholm

I veckan sattes en ny brandbil i drift på deltidsstationen i Ramsjö, Ljusdals kommun.

Det handlar om en lätt släckenhet som ersätter den tidigare konventionella släckbilen, en Scania P93 från 1989. Den största anledningen till att man går ifrån en fullstor brandbil till en mindre av denna typ är svårigheten att rekrytera brandmän med behörighet att framföra ett tungt fordon.

-Kommunen har erbjudit sig att låna ut pengar till de som velat ta behörigheten. Men pengarna ska betalas tillbaka och därmed har intresset varit svalt, säger Kay Hansen, brandman i Ramsjö.

Räddningstjänsten i Ljusdal har sedan tidigare testat liknande lösningar på sina brandvärn med gott resultat. I Los har man, enligt Kenneth Eriksson på räddningstjänsten i Ljusdal, en i stort sett motsvarande bil den man nu fått i Ramsjö. I Tansjöborg och Kårböle handlar det om något mindre fordon i form av VW Pick-up med Fire Express-aggregat.

I Ramsjös fall handlar det om en Renault Master av årsmodell 2012 som köpts in begagnad och sedan anpassats till sin nuvarande roll som brandbil. I fordonet sitter ett FAS Mini-aggregat som är något kraftfullare än den variant som finns i Tandsjöborg och Kårböles bilar. Aggregatet ger 14 liter i minuten och man har en tank på 560 liter som vid full effekt ger släckmedel för cirka 40 minuter. 40 minuter är ungefär den tid man får vänta på förstärkningar från Ljusdal, eller Ånge på andra sidan länsgränsen.

-Vi har ganska mycket bränder i skog och mark här uppe. Där kanske detta fordon inte riktigt håller måttet men oftast har vi förstärkningar på plats innan vi hunnit hitta brandplatsen och lagt ut slang så det är nog inget problem, säger Kay Hansen.

Utöver den i sig nya bilen och tillhörande släckaggregat har man fått en uppgradering av den klipputrustning som tidigare fanns. I den nya bilen finns numera ett Holmatro Core-system där tryck och retur finns i samma slang för snabbare och enklare hantering.