Hur står sig dina sommardäck i höstrusket

180
Foto: Nokian Tyres
Foto: Nokian Tyres

Årets Däckrazzia har nyligen genomförts på olika håll i landet. Däckkontrollerna visade att var fjärde bil hade minst ett slitet däck med tre millimeter eller mindre mönsterdjup.

Det finns stor skillnad på bromssträckan mellan slitna och nya sommardäck enligt ett test som finska biltidningen Tekniikan Maailma gjort (16/2016). Testet visar att slitna däck med två millimeters mönsterdjup hade upp till tolv meter, eller tre billängder, längre bromssträcka än däck med sju millimeters mönsterdjup. Testet gjordes på våt asfalt från en hastighet på 80 km/t. Bilen med slitna däck hade fortfarande en hastighet på 45 km/t när bilen med nya däck hade stannat.

I samma test fanns även ett nytt mjukt dubbfritt vinterdäck som dessvärre visade sig till och med ha en längre bromssträcka än det slitna sommardäcket.

− Undersökningar visar att svenskarna är dåliga på att kolla sina däck. Mönsterdjupet kanske kollades när sommardäcken monterades på bilen tidigt i vår och därefter har man inte tänkt på det. Under sommaren har många kört långt på varierande underlag som slitit på däcken. Slitna däck ger sämre köregenskaper och grepp, speciellt på våta vägar. Kolla därför dina däck, uppmanar Jon Persson, produktchef på Nokian Tyres.

Så här enkelt kollar du om dina sommardäck fortfarande ger säkert grepp

  1. Kolla mönsterdjupet. Enligt lagen ska sommardäck ha ett mönsterdjup på minst 1,6 millimeter. För att undvika vattenplaning rekommenderas 4 mm.
  2. Kolla däcksidorna. Kolla att det inte finns några sprickor, stickskador eller onormala förändringar på däcksidorna.
  3. Kolla däckens huvudspår. Stenar som har borrat sig in i spåren kan under körningen tränga sig ännu djupare in i däcket och det kan till sist skada däcket. Ta bort stenarna försiktigt till exempel med en skruvmejsel.
  4. Kolla slitageformen. Om bilens hjulinställning är fel kan däcken slitas ojämnt och mer än normalt. Ojämnt slitet däck försämrar både köregenskaperna och komforten.
  5. Kolla att alla fyra däck har slitits jämnt. Det är bra att regelbundet skifta däcken, framdäcken bak och bakdäcken fram, för att däcken ska slitas ungefär i samma takt. Däcken på drivaxeln slits oftast mer, men de bästa däcken ska alltid ligga på bakaxeln. Däck som har slitits ungefär lika mycket kan skiftas från framaxel till bakaxel och tvärtom. För säkerhetsskäl ska de bättre däcken alltid ligga på bakaxeln, oavsett om bilen är fram-, bak- eller fyrhjulsdriven.
  6. Kolla lufttrycket. Trycket bör kollas regelbundet. Rätt lufttryck förbättrar köregenskaperna och förkortar bromssträckan. För lågt lufttryck blir även dyrt, då däcken slits fortare och bilens bränsleförbrukning ökar.